Stress verminderen en loslaten | Tips tegen stress?

Laat de oorzaak van stress los! Pas deze waardevolle tips en een praktische oefeningen toe om direct jouw stressgevoel te verminderen.

Zeker in deze tijd van toenemende onzekerheid komen gevoelens van stress, spanning en onrust meer voor dan ooit tevoren.

stress verminderenStress ontstaat tijdens en na een heftige emotionele en (tijds)drukke periode in jouw leven waarbij jouw lichaam kennelijk even niet in staat is de stormvloed van emoties en gevoelens te kunnen verwerken en loslaten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een scheiding, een uitzichtloze situatie, ontslag, ziekte, verlies of zelfs een verhuizing. Ook positieve situatie kunnen stressgevoelens geven. Zoals een nieuwe drukke baan of het regelen van een huwelijk.

 

Het emmertje is vol!
Wanneer jouw lichaam even niet in staat de extra toestroom van emoties en gevoelens te verwerken en loslaten, loopt het bekende emmertje over. Het enige wat jou lichaam dan nog kan doen is deze emoties vastzetten. Dit vastzetten geeft je dan ook nog eens het gevoel van spanning en onrust.

Het is algemeen bekend dat stress is één van de belangrijkste redenen waardoor ons lichaam aftakelt. Langdurige stress en spanning kan leiden tot allerlei fysieke en psychische klachten. Dit moeten we zien te voorkomen. Naast wat algemene tips die je helpen stressgevoelens te verminderen staat op deze pagina ook een praktische oefening die jouw lichaam helpt overvloedige emoties uit jou lichaam af te voeren.

Voorkom stress en laat de innerlijke oorzaak van stress los
Stress ontstaat direct doordat jouw bijnieren het stresshormoon cortisol produceren. Dit gebeurt wanneer verkrampende emoties en gevoelens - welke zich in jouw lichaam vastgezet hebben - getriggerd worden door een situatie of gebeurtenis in jouw leven.

Denk hierbij aan een ruzie in de familie, een ontslag, financieel tekort, verhuizing, etc. Wanneer jij deze vastzittende emoties loslaat, zul jij in vergelijkbare situaties minder stress ervaren. Tijdens onze Jassentechniek workshop leer jij deze innerlijke oorzaak van stress zelf loslaten. Meer lezen >

Algemene tips om stress te verminderen

  • Een wandeling of een andere 'ontspannende' bezigheid kan jouw helpen weer te ontspannen.
  • Adem bewust met een zucht uit. Wacht tot je vanzelf weer rustig inademt. Herhaal dit drie keer.
  • Accepteer de situatie waarin je zit. Vecht er niet tegen. Besef dat deze je uiteindelijk verder gaat brengen. En prent je vooral in dat je altijd tijd genoeg hebt! Diegene die je onder tijdsdruk zet ben je gek genoeg vaak zelf.
  • Volg altijd jouw gevoel. Zo voorkom jij onnodige emoties.
  • Sport regelmatig | Sporten heeft een positief effect op het verminderen van stress.
  • Vermijd suiker en cafeïne | Deze stoffen stimuleren de aanmaak van het stresshormoon Cortisol.

Oefening om direct stress te verminderen
Een gezond lichaam kan een redelijke hoeveelheid emoties over het algemeen prima afvoeren, waardoor wij ons goed blijven voelen. Echter, in een stressvolle situatie kan ons emotionele afvoersysteem - vergelijkbaar met een wasbakafvoer - in meer of mindere mate verstopt raken!

Hierdoor kunnen wij onze emoties onvoldoende loslaten en zetten deze zich zoals hierboven beschreven vast in ons lichaam. Het directe gevolg is dat ons spieren en onze organen zich aanspannen en/of samentrekken en daardoor minder goed functioneren. Hoe meer emoties zich hebben vastgezet in je lichaam, hoe minder je erbij kunt 'hebben'. We zijn dan snel geïrriteerd en onze bloeddruk schiet omhoog. Wat mensen feitelijk bedoelen met 'de druk moet van de ketel', is dat de emoties eruit moeten.

Door de 'stressjas' uit te trekken worden eventuele blokkades in jouw emotionele afvoersysteem verwijderd en kan je lichaam weer veel beter - ook vastzittende - emoties afvoeren. Wil jij direct stressverminderen, trek dan nu jouw stressjas uit.

Hoe trek jij jouw stressjas uit?
Ga lekker zitten en leg je handen op jouw bovenbenen. Sluit jouw ogen en denk even aan de stressvolle situaties die jij nu ervaart. Begin dan rustig te kloppen - altenerend links, rechts - op beide bovenbenen en zeg dan in jezelf, ‘’dan doe ik nu de stressjas uit”. Let op, zodra jij dit doet, zal de ballast die vrijkomt vanzelf getransformeerd worden in een voor jou positieve energie. Terwijl jij rustig verder klopt, adem dan bewust rustig in door je neus en uit door je mond. Doe dit drie keer. Dit duurt ongeveer 20 seconden. Wanneer jij ontspant, of je voeten voelt tintelen of gaat gappen weet jij dat dit klaar is. Herhaal dit zo nodig een paar keer per dag totdat je je wat beter voelt.

De Jassentechniek helpt jou met het verminderen van stress en helpt je tevens de innerlijke oorzaak van stress zelf los te laten.